Gör så här före läggdags och se kilona rasa

Känns det någonsin som om ditt liv går i hundra kilometer i timmen och att du bara försöker hänga med så gott det går? Tro oss, du är inte ensam. Hektiska arbetsdagar, familjeförpliktelser och ärenden fyller vardagen till brädden och gör det många gånger omöjligt att hålla koll på sin kost eller klämma in ett besök på gymmet för att jobba mot sina viktmål.

Kvällarna är den enda delen av dygnet då det är någorlunda lugnt för de flesta. Man är klar med jobbet, disken är undanplockad och barnen sover sött i sina sängar, vilket innebär att man äntligen kan ta en stund för sig själv. Synd bara att man antagligen är för trött för att dra på sig träningskläderna och bränna lite kalorier, eller hur? Dessutom börjar snacksen och sötsakerna att locka på en från köket. Och låt oss inte ens tala om skärmtid – någon mer som kan scrolla i evigheter på sociala medier?

En kvällsrutin som får dina kilon att rasa

Dessa vanor är visserligen inte de bästa, men en liten skål glass före läggdags då och då eller någon enstaka sömnlös natt framför favoritserien på TV är helt okej. Problemet är att dessa till synes oskyliga nöjen snabbt kan dra iväg, och att man till slut har fler dåliga vanor än vad kroppen kan hantera.

Förutom att det har negativ inverkan på det allmänna välbefinnandet kan osunda kvällsrutiner och dåliga sömnvanor även vara anledningen till att favoritklänningen inte längre passar! Småätande på kvällarna och sömnbrist kan inte bara hindra dig från att tappa de där extra centimetrarna i midjan, utan dessutom bidra till ytterligare viktuppgång.

Men håll ut, för idag avslöjar vi hur några små förändringar kan vända situationen till din fördel och göra det lättare att gå ner i vikt medan du sover.

Varför är det så viktigt med god sömn?

Att inte få tillräckligt med sömn är ett stort problem i dagens samhälle. En frisk vuxen rekommenderas 7-8 timmars sömn. Om man sover mindre än så blir man inte bara groggy och trött nästa dag, man får även svårt att bli av med sina oönskade extrakilon.

Allt handlar om hungerhormoner. Det finns två stycken – leptin, som håller aptiten på en låg nivå och hjälper till att reglera energinivån, och ghrelin, som stimulerar hungern. Personer som får tillräckligt med sömn har mindre ghrelin och mer leptin, vilket gör att de bättre kan kontrollera sin aptit under dagen.

5 tips för att förbättra din kvällsrutin och maximera viktminskningen

1. Lämna elektronikprylarna utanför sovrummet

Om du försöker boosta din nattliga viktminskning är det dags att lämna elektronikprylarna – laptopen, surfplattan, telefonen – utanför sovrummet. Studier visar att exponering för blått ljus stör produktionen av melatonin, vårt viktigaste sömnhormon, vilket gör det svårare att somna. En annan studie* visar till och med ett samband mellan exponering för blått ljus på natten och ökad hunger, vilket leder till ökad viktuppgång.

2. Minska stressen med hjälp av meditation

Stress är förmodligen något du är väl bekant med. Det gör att man blir orolig, sover dåligt och kan till och med förhindra att man når sina viktmål. Kortisol, det hormon som kroppen frisätter när man är stressad, påverkar ämnesomsättningen och gör att man går upp i vikt, särskilt kring magen. Att främja avslappning genom till exempel meditation, djupandning och mindfulness innan man går och lägger sig hjälper inte bara till att förbättra sömnen utan bidrar även till snabbare viktminskning.

3. Vrid ner termostaten och dra för gardinerna

Om du har svårt att sova gott och samtidigt hålla vikten i schack är det dags att se över ditt sovrum. Ett svalt sovrum kan hjälpa dig att bli kvitt dina extrakilon genom att boosta ämnesomsättningen och stimulera kaloriförbränningen. Om det är för varmt riskerar du dessutom att få problem med att somna och sova hela natten, vilket också kan sätta käppar i hjulen för sina viktminskningsförsök.

4. Borsta tänderna efter middagen

Det här kan verka för enkelt för att fungera, men det gör det! Gör det till en vana att alltid borsta tänderna efter middagen för att undvika att småäta på kvällen. Vi garanterar att du kommer att tänka efter två gånger innan du går och rotar i skafferiet om dina tänder redan är borstade. Genom att göra detta till en del av din kvällsrutin kan du även undvika att stoppa i dig extra kalorier, och du kommer att sova bättre eftersom du inte går och lägger dig med full mage.

5. Drick NightBurn XXL innan du går och lägger dig

Om du har bestämt dig för att testa ovanstående tips är du redan på god väg. Men vi har ytterligare ett trick i rockärmen för att göra din nya kvällsrutin till en garanterad succé!

NightBurn XXL är en kliniskt beprövad fettförbrännare som hjälper till att dämpa kvällsuget, förhindra fettansamling, boosta fettförbränningen och förbättra sömnen med hjälp av noggrant utvalda ingredienser som Garcinia cambogia, johannesbröd, cikoriarot och citronmeliss. Att inkludera denna läckra fettförbränningsdryck i din kvällsrutin kommer definitivt att hjälpa dig att se positiva förändringar snabbt!

Förbättra din kvällsrutin och rasa i vikt medan du sover!

Studier:  

Study links evening blue light exposure to increased hunger. American Academy of Sleep Medicine – Association for Sleep Clinicians and Researchers. (2017, August 23). https://aasm.org/study-links-evening-blue-light-exposure-to-increased-hunger/ 

Torgan, C. (2015, May 15). Cool temperature alters human fat and metabolism. National Institutes of Health. https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/cool-temperature-alters-human-fat-metabolism